Aquarel als therapie inzetten; 2 oefeningen

door | 22 augustus 2021 | Kunst topics | 0 Reacties

Aquarel als therapie inzetten; 2 oefeningen

door | 22 augustus 2021 | Kunst topics | 0 Reacties

Als je een creatieve hobby beoefent zal je ook wel ervaren dat het rustgevend werkt. Wanneer mijn hoofd vol zit, ik gestresst ben of het enorm druk heb gehad is waterverven wel DE manier om rustig te worden. In dit artikel lees je hoe je aquarel als therapie kunt inzetten, met 2 oefeningen.

Het maken van kunst in het algemeen, is eigenlijk een visuele vorm van meditatie. Het is niet alleen fijn en leuk om te doen, maar zelfs therapeutisch. Toen ik in de donkerste periode van mijn burn-out zat, ervaarde ik de therapeutische effecten van schilderen diep.

Het was (en is!) dan ook het enige wat ik het állerliefste doe. Niet alleen wanneer ik blij en gelukkig ben, maar ook wanneer ik een vervelende dag heb gehad of gestresst ben.

Ik ben natuurlijk geen medisch deskundige. En ook geen therapeut en dit blog is ook zeker geen medisch advies, maar ik kan wel spreken uit mijn eigen ervaring en reacties van mensen die ik door de jaren heen gesproken heb.

Daarbij komt vaak naar voren dat mensen het wèl als terapeutisch ervaren, maar dat het onzeker zijn in het kunnen regelmatig een blokkade vormt om door te gaan. En wat is dat zonde!

Als geen ander weet ik hoe het is om onzeker te zijn. Ik vind veel van mijn eigen werk ‘wel’ mooi, en toch verbaas ik me erover wanneer mensen hun bewondering uitspreken. Dat terzijde, het maken van kunst heeft mij enorm geholpen bij het verwerken van die onzekerheid.

Ik heb geleerd dat het proces zelf, het doen, belangrijker is dan het resultaat. Een schildering of ieder ander kunstobject heeft niet veel (emotionele) waarde als je er niet met veel plezier aan gewerkt hebt of tijdens het proces niets geleerd hebt!

Aquarel als therapie

Zet je onzekerheid om in Kunsttherapie

Je hoort mij op deze website wel vaker praten over de onzekerheid die mensen hebben en dat is niet voor niets. Het is veel voorkomend. En omdat het bij veel mensen voor komt, gaat er veel creativiteit verloren. Als die onzerheid de overhand neemt, houd je je zelf onbedoed klein. Ik wil juist laten zien dat je het kunt gebruiken in de ontwikkeling van je eigen creativiteit en het maken van kunst.

Aquarelleren is een manier om meer vrede en kalmte in je leven te brengen. Het is een manier die je kan helpen om de stress van de dag uit te schakelen.

Help jezelf met de juiste omgeving

Creëer om te beginnen een fijne ruimte. Zet muziek op dat je kalmeert, ga op een fijne plek zitten, drink iets warms en steek een wierrookstokje aan. Zie de schildering die je maakt als een visuele vorm van je dagboek. Het schilderen is als het schrijven van je emoties, zonder daadwerkelijk woorden te gebruiken. En misschien voelt dat juist wel wat ongemakkelijk, om die comfortzone uit te stappen. Maar doe het! Je zal je zelf nog verrassen!

2 oefeningen om aquarel in te zetten voor rust & zekerheid


SCHILDER JE EMOTIES

Zoals je een dagboek hebt waar je de ervaringen en emoties van de dag in kwijt kunt, heb je aquarelpapier en een canvas waar je je emoties op kwijt kunt in kleur. Of je je nou blij voelt, of juist verdrietig, boos of nerveus. Beschouw je penseel als je pen en ga lekker aan de slag.

Tijdens deze oefening kun je vooral spelen met kleur. Welke kleur geef jij je emoties? Waar heb je veel van en van wat weinig? Hoe voelt het? Zo zullen fijne emoties zacht, rond en vloeiend aanvoelen en zal je vooral lichte kleuren gebruiken. Vervelende gedachten zijn misschien juist donker en scherp. Probeer eens een abstract schilderij te maken hiermee.

Het gaat er niet om hoe de uiteindelijke schildering geworden is. Misschien vind je het helemaal niet mooi, maar daat gaat het ook niet om. Emoties zijn soms rauw. Het gaat om het proces van schilderen zelf. Verwacht geen meesterwerk! Leg jezelf juist helemaal niets op, zodat je vrij van geest aan de slag kunt. Fouten bestaan niet, en perfectie ook niet.

Schilder jouw happy place

Dit is een mooie oefening, want hoe ziet jouw happy place er uit? Hoe schilder je tevredenheid, geluk? Op welke plaats voel jij je ultiem gelukkig? Voor mij zal dit bijvoorveeld in de natuur zijn. Ik zou geen onderscheid kunnen maken tussen enkel het bos, de bergen of de zee.

Als ik echt zou moeten schilderen wat geluk voor mij voelt? Dan zou het waarschijnlijk zoiets als Bob Ross zijn. Met hier en daar ‘a happy tree’, bergen op de achtergrond met bossen aan de voorgrond. Misschien een mooi meer of uitlopend op de oceaan en wat nevel op het water van de vroege ochtenddauw. Of wie weet wel een weide vol kleurige en geurende veldbloemen die bezocht wordt door allerlei insecten in de warme ochtendzon. Of een omstuimige zee met prachtige wolkenvelden. Dit alleen al visualiseren, zonder het nog geschilderd te hebben geeft mij al rust. Denk na over de plek, en schilder deze vervolgens.

Aquarel als therapie oefening

Spiergeheugen kweken

Nu zal je denken, jij hebt makkelijk praten. Maar: “Ik heb geen ervaring” of “ik kan niet schilderen” zijn allemaal excuses. Zet ze opzij! Maak hier een gewoonte van, al is het maar 10 minuten per dag. Geef jouzelf tijd en ruimte en je wint hier twee dingen mee: Ten eerste heb je een manier gevonden om de stress van de dag los te kunnen laten, om tot rust te komen.

En ten tweede: hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het zal gaan. Niet alleen het tot rust komen maar ook het onder de knie krijgen van je schilderstechnieken! Dat wordt ook wel ‘muscle memory’ genoemd.

Het is uit meerdere onderzoeken gebleken dat spieren een geheugenfunctie hebben, en in wel drie vormen: In de hersenen, in de spiercellen en in de genen. En dan hebben we het echt niet alleen maar over krachttraining of fitness. Spiergeheugen in de hersenen zorgt ervoor dat de verbindingen in de hersenen sterker worden door herhaling. (Als je eenmaal hebt leren fietsen, zal je dit niet snel meer vergeten)

Zo is het met schilderen ook: Heb je eenmaal een bepaalde techniek onder de knie: dan zal je dit door het spiergeheugen niet snel meer kwijt raken, en als je een lange pauze hebt gehad, zal je het door de spiergeheugen ook weer sneller onder de knie krijgen.

Afsluiting

Of dit nu iets voor je is of juist niet: Schilderen wordt niet voor niets vaker ingezet als therapie. En je hebt er veel bij te winnen! Je krijgt de mogelijkheid om je dag rustig af te sluiten, je zal door de herhaling spiergeheugen kweken en omdat je het regelmatig herhaalt zal je steeds zekerder worden van jezelf en je kunnen.

Probeer het dus eens uit zou ik zeggen, en laat over een tijdje eens weten in een reactie op deze post hoe je het ervaren hebt!


delenmaar

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest