Over Gee en de Studio

Over Gee en de Studio / Creativiteit

Als kind was ik graag en vaak buiten. Ik fascineerde mij als klein meisje al over het leven om ons heen. Zo klein als ik was tekende ik schriften vol bossen, wolven en ander klein gedierte en ik verwonderde mij erover dat anderen niet de schoonheid zagen, die ik zag.

Tegenwoordig is dat waarschijnlijk voor velen niet anders. Insecten worden vaak ondergewaardeerd. Maar ik? Ik laat mij nog steeds graag verwonderen over de verscheidenheid van het leven om ons heen. 

Want hoewel vele kleine beestjes op eerste gezicht een angstaanjagend voorkomen kunnen hebben, zijn ze juist prachtig en uniek wanneer je er wat langer naar kijkt. En dan komt het besef dat ze allen, hoe klein ook, hun unieke eigen kleine maar belangrijke rol in de cyclus van het leven spelen. Ik probeer met mijn al mijn werken te laten zien, hoe mooi onze biodiversiteit eigenlijk is. Hiermee hoop ik anderen te raken, opdat ze het ook gaan zien wat ik zie.

Ik probeer met mijn creaties een stukje van mijn liefde voor de natuur in ieders leven te brengen, dat ik met veel geduld, toewijding en oog voor details in ieder werk stop. En daarmee ook stukje besef, gewaarwording en verwondering. Niet alleen over de insecten, maar ook over bloemen, kruiden, de onderwaterwereld, vogels en ander mooi natuurlijk schoon.

Mijn inspiratiebron, de natuur, is onuitputtelijk en de dag telt niet genoeg uren. Maar het is daarnaast ook dankbaarheid die ik voel. Ik zou niet zonder de creativiteit kunnen die het mij brengt. Het is een onderdeel van mijn hele zijn.

Over Gee en de Studio

Over Gee en de Studio / Natuurkunstenares

Ondernemen doe je vanuit je hart. Vanuit je passie. Dat is wat ik altijd geloofd heb, en van waaruit ik mijn bedrijf runde. Vanuit mijn hart. Totdat ik in mijn leven te maken kreeg met een aantal grote, ingrijpende veranderingen. Ik had grootse plannen, maar ik was niet meer in staat om ze uit te voeren. Het voelde alsof het mij van de één op de andere dag overkwam. Een burn-out. Qua gevoel werd een deur keihard tegen mijn neus dicht geslagen. Op dat moment niet wetende dat een andere deur opende.

Je denkt jezelf te kennen. Je leeft immers je hele leven met jezelf. Ja, heel cliché, het is echt: juist in deze moeilijke tijden, leer je jezelf pas ècht kennen. Net of je her-ontdekt wordt in je eigen zijn. Ik kwam tot de conclusie dat ik helemaal niet het pad bewandelde dat voor mij bestemd was. Aan de ene kant voelde dat schokkend, want ik had net plannen gemaakt om mijzelf om te scholen van WordPress webdesigner, naar Shopify Expert. De website had ik al gebouwd, ik had het nieuws de wereld al in geslingerd en ik had zelfs al wat cursussen en examens gedaan. Bloedserieus dus.

Maar aan de andere kant zei een stem in mij dat ik dit altijd al geweten had. Omdat er iets in mij, iets nóg liever wilde doen dan dat ik nu deed. Alleen had ik nooit voor mogelijk gehouden dat ik dat zou kunnen. En je herkend het vast: dan hou je jezelf (onbedoeld) klein. Maar dát was het moment dat ik ontdekte dat mijn passies op een ander vlak lagen. En wel in het maken van kunst.

De titel Natuurkunstenares is er eentje waar ik de afgelopen twee jaar in gegroeid ben. Creativiteit loopt als een onbreekbare rode draad door mijn leven. Maar goed? Nee, ik was niet goed in tekenen. Het leuk vinden en er goed in zijn, is toch wel heel verschillend.

Je kunt een burn-out vervloeken. Deed ik ook. Makkelijk was, èn IS het niet. Maar het was voor mij ook een zegen. Hoe bijzonder is het om vanuit het niets, verslingerd te raken aan insecten? Ik heb altijd van de natuur gehouden, maar nooit een specifieke fascinatie voor insecten gehad, tot ik in de burn-out belande.

Je kunt je vast voorstellen hoe gek het voor mijzelf voelde om plotseling de drang te voelen om ze te gaan tekenen? Om de ene dag iets niet te kunnen, en echt overnacht, de volgende dag iets wèl te kunnen? Het was en is een bijzondere ervaring, waarbij ik mij dagelijks weer verwonder over hetgeen wat ik op papier gezet heb. Om inzichten te verkrijgen en leiding over mijn handen. Hoe is het mogelijk? Het moge duidelijk zijn dat dit samen gaat met spirituele groei. Een moeilijk en mooi proces, dat ik graag met jou deel.

 

Over Gee en de Studio / De Studio

Ik werk voornamelijk vanuit mijn thuisatelier in Tilburg, waar een grote muurschildering van een bij op de muur pronkt en je in bijna iedere hoek wel iets terugvindt waar aan je kunt zien dat je op de plek van een Natuurkunstenares bent beland. Aan de muren hangen mijn eigen schilderijen. Ik ben er aan gehecht geraakt, al maak ik ieder werk voor de verkoop.

Mijn buffetkast is mijn werkkast. Mijn creatieve altaar. Potjes met verfkwasten, projectjes in wording en uitgestalde items voor het raam. En, planten. Heel veel planten, waar ik nooit genoeg van kan krijgen. Het is nog net geen creatieve groene jungle, maar als je mijn plek binnen stapt zie je een weerspiegeling alles waar ik van hou, een stukje van mijn ziel.

Hoewel dit een prima en heel fijne plek voor mij is om te werken, zeker met oog op mijn twee jonge kinderen die ik door het thuiswerken altijd nabij heb, hoop ik in de toekomst een atelier binnen mijn woonplaats te kunnen openen.

Een plek waar ik heerlijk kan kliederen en niet de verfspetters uit mijn witte gordijnen hoef te wassen na één van mijn creatieve uitspattingen. Een plek waar ik letterlijk de ruimte heb om te groeien, en groter kan gaan met mijn werken. Een plek die ik open kan stellen voor een ieder die zo maar eens langs wil komen zonder afspraak en waar ideeën en workshops in het leven worden geroepen. En ja, uiteraard ook weer met heel veel planten.

Voor nu is het een droom. Net zoals ik ooit droomde om goed te kunnen tekenen. En ooit droomde om er mijn werk van te maken. Dus ook dit prachtige beeld wat ik geschetst heb in mijn hoofd, zal eens het levenslicht zien.

/ Materialen

Creativiteit kent vele vormen. Voor mij is ‘the main factor’ wel dat ik in alle vrijheid can creëren.

De beeldende kunst, dingen maken, digitaal, met hout, op papier, canvas en zelfs op muren.

Dat doe ik graag met gemengde technieken en materialen, waaronder:

 

  • acrylverf,
  • gouache,
  • waterverf,
  • ecoline inkt,
  • houtskool,
  • 0.03 + 0.05 fineliners,
  • duomarkers of
  • potloden.

/ technieken

Qua combinatie gebruik ik het liefst fineliners, waterverf en potloden om tot het beste resultaat te komen. De dunne lijnen in combinatie met stippeltechniek (ook wel dotwork of pointillisme genoemd) zorgen door vele fijne details.

In het hebben van geduld ligt mijn kracht en daarmee komen de details het beste tot hun recht.

Qua papier gebruik ik het liefst aquarelpapier of Khadi papier. Khadi papier is 100% katoen papier uit India. Het wordt met de hand geschept. Dit prachtige papier heeft een lange vezel, wat uit uitzonderlijk sterk maakt.

Omdat het met de hand geschept wordt heeft ieder vel een grove afwerking. En die imperfecties,  zijn precies wat dit papier zo mooi maakt. Verder is dit papier zuurvrij en geschikt voor vele mogelijkheden, waaronder alle technieken die ik gebruik. 

Meer weten?

Wil je meer weten over mij of Studio Gee, ga dan naar mijn Portfolio, voeg mij toe op Facebook of volg mij op Instagram.

Pin It on Pinterest

Chat openen
Hulp nodig?
Hoi!
Als je vragen hebt over mijn werken en/of mogelijkheden, stuur dan vooral even een berichtje door een reply te geven!